-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12914 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

آيا استفاده شخصي از اموال بيت المال اشكال دارد؟



اولاً: معيار در تشخيص حلال يا حرام بودن استفاده از بيتالمال به اينست كه اگر استفاده از بيتالمال در راه مصالح جامعه اسلامي و عموم مردم و در راه مصارف مشخص شده مطابق قوانين و مقرراتي كه بتصويب دستگاه عاليه قانونگذاري و هيئت دولت رسيده باشد و هيچگونه زيروي در آن نباشد، صورت گيرد، حلال است. و در غير اين صورت حرام ميباشد. ثانياً: عزم جدّي نظام اسلامي هميشه بايد بر جلوگيري از تخلفات مالي كارگزاران حكومتي و جلوگيري از حيف و ميل بيتالمال بوده و با متخلفان به شدّت برخورد شود. و اگر در مواردي ديده ميشوداز اموال دولتي در راه مصارف شخصي استفاده ميشود به عوامل متعددي از جمله وجود مشكلاتي در اعمال نظارت قوي بر رفتار كارگزاران حكومتي در اتباط با بيتالمال توسط دستگاههاي مربوطه و عامل ديگر ضعف ايماني، دنيازدگي و عدم تقواي لازم در بعضي از مديران دولتي مي. ولي در هر صورت مواردي كه ثابت شود كه مصرف اموال عمومي غيرقانوني بوده، از راههاي قانوني با متخلفان برخورد ميشود.ثالثاً: در دين مقدس اسلام يكسري احكام متغير داريم كه تحول و تغيير در اوضاع و احوال و شرايط زمان و مكان باعث تغير در حكم ميشود. و يكسري احكام ثابت كه حلال محمد حلال الي يوم القيامه و حرام محمد حرام الي يوم القيامه كه تغييربردار نميباشند. مسأله استفاده ابيتالمال هم از قبيل قسم دوم ميباشد كه هرگونه برداشت شخصي و حيف و ميل آن و مصرف غيرقانوني آن چه در زمان پيامبر اكرم (ص) و ائمه معصومين (ع) و چه در زمان ما حرام بوده و ميباشد. هر چند با توجه به تغييراتي كه در عرصه زندگي اجتماعي، سياسي، اقتصادي، فرهنگي پيش آمده محل و جايگاه مصرف بيتالمال نيز متنوع و گسترده شده است. ولي معيار ثابت براي حليت مصرف بيتالمال، حوزه عمومي جامعه بر اساس مصالح و قوانين حاكم ميباشد. بلي، آنچه متغير است مصاديق اسراف ميباشآيا بردن اموال بيت المال به خانه يا جاي ديگر مثل خوابگاه جايز است؟

تصرف در اموال دولتي و بيتالمال بدون اجازه مسوولان جايز نيست و موجب ضمان است.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.